Klantgericht & Commercieel Communiceren

Duurzame klantrelaties ontstaan niet vanzelf

Gedurende een dag vindt er op vele wijze communicatie plaats met (potentiele) klanten. Via e-mail, telefonisch, tijdens vergaderingen of in informele (netwerk)bijeenkomsten.

Slim communiceren is te leren
In deze praktische en intensieve training leert u hoe u slim kunt communiceren met (potentiele) klanten, collega’s of andere relaties. Op een gerichte wijze, maar zonder opdringerig te zijn. Met een commerciële boodschap, maar zonder commerciële nadruk in de communicatie. Op een actieve wijze, zodat de gesprekspartner uitgenodigd wordt tot actie.

De training Klantgericht & Commercieel Communiceren wordt in drie varianten aangeboden.

Variant 1 – Optimaal communiceren via e-mail en internet
Bij deze variant ligt de nadruk op het communiceren via e-mail en internet. Waar liggen de valkuilen en hoe schrijf je de perfecte e-mail? Voorbeelden van onderwerpen uit de training:

  • E-mails klantgericht openen en afsluiten
  • Schrijf compacte e-mails, niet meer omslachtig
  • Modern en positief taalgebruik (in plaats van oubollig)
  • Woordkeuze welke woorden wel of juist niet gebruiken
  • Originele openingszinnen
  • Pakkende afsluitingen
  • Doelgericht schrijven
  • Outlook tips & trucs

Variant 2 – Telefoongesprek met effect
In een telefoongesprek zijn de mogelijkheden om te communiceren uitgebreider dan bij communiceren via e-mail. Maar om succesvol te zijn moet wel optimaal gebruik gemaakt worden van deze mogelijkheden. In de training wordt onder andere ingegaan op:

  • Openen en afsluiten van gesprekken
  • Sturen van gesprekken in gewenste richting
  • Verzamelen van informatie
  • Tactvol afsluiten van discussies
  • Gebruik van humor
  • Techniek (bijvoorbeeld instructie telefooncentrale, MS communicator, chat etc)

Variant 3 – Face-to-face communiceren
Bewust worden en herkennen van je eigen gedrag en dat van anderen. Zodat je je eigen gedrag kunt aanpassen en kunt inspelen op het gedrag van de gesprekspartner. Tijdens de training wordt onder andere stil gestaan bij:

  • Rol en mogelijkheden van non-verbale communicatie
  • Het positief brengen van negatieve berichten
  • Omgaan met klachten en kritiek
  • Trainen van vaardigheden middels rollenspellen
  • Actief gedrag waarbij gesprekspartner uitgenodigd wordt tot actie

In alle drie de varianten wordt in gegaan op de belangrijkste theoretische aspecten van succesvol communiceren. Daarnaast is er zeer veel ruimte voor oefeningen in de praktijk. Na de training hebben de deelnemers toegang tot de tips en trucs beschreven in instructies en videofilmpjes.

Kenmerken training Klantgericht & Commercieel Communiceren

  • Trainingsvorm: theorie + praktijk
  • Trainingsfocus: communicatie via e-mail of telefonisch communiceren of face-to-face communiceren
  • Trainingsduur: 4 uur (uit te breiden met coaching en/of workshop)
  • Groepsgrootte: maximaal 12 deelnemers per groep
  • Locatie: incompany
  • Kosten: neem contact op voor een maatwerk offerte

Doelgroep training Klantgericht & Commercieel Communiceren

  • Klantenservice- en helpdeskmedewerkers
  • Accountmanagers
  • Binnendienstmedewerkers
  • Eigenlijk iedereen die contact onderhoud met klanten

KPD online

Tevreden klanten

Resultaat training

Na de training:

  • Communiceert u doelgericht
  • Bent u in staat communicatie te sturen in de gewenste richting
  • Communiceert u commercieel zonder opdringerig te zijn
  • Staat uw klant centraal
  • Communiceert u op een actieve wijze
  • Bent u zich bewust van uw eigen en andermans gedrag en weet u hoe hiermee om te gaan


Neem contact op voor een maatwerk training voor uw organisatie.

KPD Trainingen

KIM Plus Delta

De Oude Molen 3
1184 VW AMSTELVEEN

Telefoon:  020 640 70 07
E-mail:  info@kimplusdelta.nl

KIM Plus Delta © 2017 | Disclaimer
Algemene voorwaarden

Vraag het KPD

* Anti-spam: maak de som af a.u.b.